Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Mityczne postacie w Ogrodzie Japońskim. „Ukryli je” studenci

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Jedenaście mitycznych postaci z japońskich legend od niedawna ukrywa się w Ogrodzie Japońskim we Wrocławiu. Czy zdołacie znaleźć je wszystkie? Pomoże w tym aplikacja „LegendARy” stworzona przez studentów Politechniki Wrocławskiej we współpracy z firmą Nomtek.
Mityczne postacie w Ogrodzie Japońskim. „Ukryli je” studenci

Mityczne postacie w Ogrodzie Japońskim. „Ukryli je” studenci
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

W Ogrodzie Japońskim we Wrocławiu są m.in. oryginalne kamienne latarnie i misy do rytualnego obmywania rąk z XVIII i XIX w. oraz około 200 gatunków i odmian drzew i krzewów. Teraz wśród nich można znaleźć także obrazy duchów i legendarnych postaci z japońskiej mitologii, a wszystko dzięki aplikacji opracowanej przez Maję Wymysłowską, Filipa Stachowiaka i Kacpra Radotę, studentów informatyki stosowanej w języku angielskim na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Wrocławskiej.

Na pomysł jej stworzenia wpadli podczas stażu we wrocławskiej firmie Nomtek, który odbywali pod opieką Pauliny Nowickiej.

Japońskie legendy i mity

– Wiedzieliśmy, że chcemy zrobić aplikację w rozszerzonej rzeczywistości, z której użytkownik mógłby korzystać w terenie. A pomysł, żeby była ona związana z mitologią japońską zrodził się podczas warsztatów zorganizowanych przez Paulinę Nowicką już pierwszego dnia stażu – mówi Filip Stachowiak, który w projekcie odpowiadał za front-end. – Padło wtedy sporo ciekawych pomysłów, łącznie z wykorzystaniem obrazów i tak narodziła się cała koncepcja aplikacji – dodaje.

Wykorzystane w aplikacji obrazy postaci z mitologii japońskiej są inspirowane „Kojiki, czyli Księgą dawnych wierzeń”, uchodzącą za najstarszy zabytek literatury i języka starojapońskiego. Jest to zbiór ustnych opowieści, w których prawdziwe historie mieszały się z legendami i baśniami, a zostały spisane na początku VIII w. Autorką prac jest Anna Herman, doktorantka z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, która zgodziła się udostępnić swoje dzieła na potrzeby projektu.

– Mając do dyspozycji obrazy o takiej tematyce, zdecydowaliśmy, że najlepszym miejscem we Wrocławiu, w którym można by je zaprezentować, jest Ogród Japoński. To świetne miejsce na spacer, pełne dalekowschodniego klimatu i pięknych widoków – wyjaśnia Maja Wymysłowska, odpowiedzialna w projekcie za front-end. – Początkowo wybraliśmy bardziej mroczne postacie z japońskich mitów, ale ostatecznie uznaliśmy, że o wiele lepiej będzie, jeśli w tym otoczeniu pokażmy postacie, które można odnieść do miejsc znajdujących się w ogrodzie, np. do wodospadu – dodaje.

Wśród nich znalazły się m.in. Smok z Koshi i Dziewoja Wyłoniona z Wielkiego Moczaru, symbolizująca wyspę Azuki.

Wybierz swoją drogę

Po uruchomieniu aplikacji w telefonie na ekranie pojawia się strzałka, która sugeruje użytkownikowi kierunek marszu po ogrodzie. Po dotarciu do określonego miejsca należy je zeskanować, by odkryć ukryty obraz i poznać legendę danej postaci. W sumie do odnalezienia jest jedenaście obrazów przedstawiających nie tylko duchy, ale i legendarnych władców.

– Strzałka pozwala użytkownikowi na wybór dowolnej trasy spaceru, co wydawało nam się dużo lepszym pomysłem, niż wklejenie gotowej mapki i daje też więcej zabawy w zwiedzaniu. Znalezione obrazy widzimy na ekranie w rzeczywistym otoczeniu, ale możemy je zapisać w swojej kolekcji i wrócić do opisu ich legendy w dowolnym momencie – tłumaczy Kacper Radota, back-end developer w projekcie.

Obrazy zostały umieszczone w taki sposób, żeby użytkownik mógł zwiedzić cały ogród, a przejście trasy wraz z zeskanowaniem wszystkich miejsc trwa około godziny. Aplikację przygotowano w trzech wersjach językowych – polskiej, angielskiej i ukraińskiej oraz z wersjami audio.

Technologia z Pokemonów

Prace nad aplikacją ruszyły w lipcu 2023 r. wraz z rozpoczęciem przez studentów stażu w firmie Nomtek i trwały do początku kwietnia.

– Bardzo zależało nam, żeby ten projekt stał się w pewnym stopniu modelowym rozwiązaniem tego, co można zrobić na stażu w naszej firmie. Chcieliśmy też, żeby faktycznie był później wykorzystywany przez użytkowników. Gdy okazało się, że docelowo aplikacja będzie powiązana z Ogrodem Japońskim, nawiązaliśmy kontakt z Zarządem Zieleni Miejskiej we Wrocławiu, który zgodził się z nami współpracować – dodaje Paulina Nowicka.

W trakcie stażu studenci wykonywali m.in. skany 3D wszystkich najważniejszych miejsc w Ogrodzie Japońskim, przygotowywali modele 3D obrazów oraz interfejs aplikacji. Zgodnie przyznają jednak, że największym wyzwaniem była kilkukrotna zmiana technologii wykonania programu.

– Pierwsza wersja oparta była na technologii Google i chociaż sprawdza się ona w pokazywaniu dużych elementów choćby na elewacjach budynków, to w miejscach, gdzie jest np. dużo drzew pojawiały się problemy z ustaleniem lokalizacji. Wtedy zdecydowaliśmy się na zmianę technologii na Niantic, która jest używana choćby w grze Pokemon GO. W międzyczasie pojawił się jednak update tego rozwiązania, co też zmusiło nas do pracochłonnej aktualizacji kodu – wyjaśnia Kacper Radota.

Aplikacja „LegendARy” jest darmowa i dostępna w sklepach Google Play oraz App Store. Przed wejściem do Ogrodu Japońskiego stanie wkrótce tablica informująca o programie wraz z kodem QR umożliwiającym pobranie go tuż przed rozpoczęciem spaceru. Nie jest także wykluczone, że aplikacja będzie w przyszłości rozwijana.


pwr



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Środa 15 maja 2024
Imieniny
Dionizego, Nadziei, Zofii

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl