Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Od 16 sierpnia dostępna będzie dla czytelników pierwsza monografia Ludwiki Ogorzelec – rzeźbiarki, znanej na całym świecie ze swej fascynacji przestrzenią i niepowtarzalnych rzeźb-konstrukcji. Publikacja została wydana przez wrocławskie Muzeum Architektury.
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki

To ilustrowana prezentacja twórczości rzeźbiarskiej, którą polska artystka uprawia od 36 lat. Obok informacji biograficznych i tekstów programowych, znajdziemy tu przede wszystkim zdjęcia jej prac – także tych, które już nie istnieją lub znajdują się w posiadaniu nieznanych właścicieli.

Ludwika Ogorzelec to uznana polska rzeźbiarka, absolwentka wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta). Od 1985 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Mimo silnych związków z Francją i Paryżem – tu pracowała u boku słynnego artysty Césara, tu miała pierwsze wystawy, odnosiła pierwsze sukcesy, tu rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera – tworząc swoje dzieła, które są obiektami site-specific, w wielu krajach na wszystkich kontynentach, przedstawia się zawsze jako artysta polski (po polsku i tak właśnie, w formie męskiej, określa swój zawód). To znamienne, ponieważ rzeźbiarka uznaje, że obok celów artystycznych i poznawczych jej praca ma jeszcze jedno zadanie – rozsławianie kultury polskiej. Z powodzeniem realizuje ten cel biorąc udział w sympozjach, festiwalach i plenerach, przygotowując wystawy indywidualne i zbiorowe na całym świecie, m.in. w Australii, Stanach Zjednoczonych, Wietnamie, Hiszpanii, czy Szwecji.

Ludwika Ogorzelec polskim widzom znana jest m.in. dzięki projektom z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”, takim jak: „Moich oczu poziom IV” (Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2004 r.), „Zjawiska świetlne” (Galeria Studio – Galeria II, warszawa, 2007 r.), „Przejścia” (uliczki kwartału ratuszowego we Wrocławiu, 2015 r.) czy „Spektrum wieków średnich” (Zamek w Malborku, 2017 r.).

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”

Część pierwsza monografii dostarcza nam wiedzy na temat postawy twórczej artystki i jej programu. Poznajemy doznania i doświadczenia, które sprawiły, że tworzywem rzeźbiarskim, pierwszą materią rzeźb Ludwiki Ogorzelec jest przestrzeń: „Niewidoczna dla ludzkiego oka, niewyczuwalna tak długo, jak długo coś widocznego – na przykład linia z materiałów trwałych – jej nie określi” (cyt. za „Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”).

Na dalszych stronach znajdujemy efekty fascynacji artystki powietrzem, przestrzenią, prawami natury i fizyki. To rzeźby-konstrukcje powstałe z naturalnych linii drewna lub przezroczystego celofanu, niekiedy także szkła i metalu. Tworzą one dwa główne cykle prac. Pierwszy to „Przyrządy równoważne” – cykl rzeźby mobilnej, o którym tak pisze w swoim tekście programowym: „To mobilne rzeźby budowane jako delikatne struktury z użyciem „twardej”, ale bardzo cienkiej linii. Pomimo tego, że wnikają one swoją ażurowością w przestrzeń, są nadal obiektami przenośnymi, możliwymi do oglądania z zewnątrz”. Następny cykl nosi tytuł „Krystalizacja przestrzeni” i choć wywodzi się z tych pierwszych eksperymentów artystki, jest już „inną ścieżką na wytyczonej drodze twórczej”. Ludwika Ogorzelec „zaprasza” odbiorcę do wnętrza swoich rzeźb-instalacji. Tym samym sprawia, że przestaje on być jedynie obserwatorem. Staje się częścią zaistniałej sytuacji.

Następne rozdziały to kolejno: zapis rozmów z Jaromirem Jedlińskim, teksty Johna K. Grande i Marka Czachora odnoszące się bezpośrednio do rzeźbiarskich poszukiwań Ludwiki Ogorzelec oraz kronika opracowana przez artystkę i Elżbietę Łubowicz – współredaktorkę monografii. Dopełnieniem całości jest obszerna dokumentacja twórczości rzeźbiarki.

Książka wydana została w trzech językach: polskim i angielskim – dzięki wsparciu finansowemu Fundacji KGHM Polska Miedź oraz francuskim – dzięki Fundacji ORLEN – DAR SERCA.

Od 16 sierpnia br. dostępna będzie w księgarni stacjonarnej i internetowej Muzeum Architektury we Wrocławiu. Jak informuje wydawca, przy zakupie monografii w księgarni stacjonarnej po podaniu hasła LUDWIKA OGORZELEC otrzymamy rabat w wysokości 10 procent.

***

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni” Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2019 – cena: 80,00 PLN

Księgarnia stacjonarna: Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńskiej 5


otomedia.pl



Dzisiaj
Piątek 29 marca 2024
Imieniny
Marka, Wiktoryny, Zenona

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl


OtoWroclaw.com © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl