Do udziału w ekspozycji zaproszono zarówno artystów bardzo młodych, zaraz po obronie dyplomu, jak i tych, którzy na scenie artystyczno-projektowej obecni są już od dawna, a teraz pokazują nowe, nieznane publiczności projekty. Tytuł wystawy – WROCŁAW.CISZA – odnosi się bezpośrednio do zanikających dziedzin rzemiosła, które powoli, po cichu odchodzą w zapomnienie. Staje się to tematem przewodnim prezentacji z dwóch ważnych powodów.
Pierwszym są mocno zakorzenione, bo aż kilkusetletnie tradycje Dolnego Śląska w projektowaniu, a także wytwarzaniu przedmiotów z ceramiki i szkła – zarówno na skalę przemysłową, jak i w niewielkich pracowniach rzemieślniczych rozsianych po całym regionie. Szkło i ceramika na trwałe wpisane są w estetyczną tożsamość Dolnego Śląska. Tradycje te od lat mają również silne zaplecze akademickie: działająca we Wrocławiu Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta z Wydziałem Ceramiki i Szkła to jedyna w Polsce uczelnia wyższa kompleksowo kształcąca w tym kierunku.
Drugim ważnym aspektem jest silne wpisanie przedmiotów takich jak kieliszki, wazony, talerze czy misy w kontekst codzienności. Są one tak wszechobecne i tak bliskie każdemu z nas, że stają się wręcz niewidoczne – pozostają w CISZY. Walter Gropius powiedziałby, że to właśnie wyznacznik przedmiotu idealnego – ma on wszak służyć swoją funkcją, pozostawać niezauważalny, a nie krzyczeć czy dekorować. My rzucamy światło na to, co zazwyczaj przezroczyste, zlane z naszą codziennością.
Wystawa WROCŁAW.CISZA mówi zarówno o przedmiotach, ich estetyce i użyteczności, jak i o metodach ich wytwarzania. Wszystkie produkty pokazywane na wystawie zostały stworzone pracą rąk ludzkich. Jest to działanie w pełni rzemieślnicze – od form ceramicznych czy szklanych, które tokarz ręcznie toczył, a formierz cyzelował, po obiekty, które były odlewane lub dmuchane, jeśli nie przez samych projektantów, to pod ich nadzorem.
Na wystawę WROCŁAW.CISZA składa się dwanaście projektów, m.in. ceramiczna kiełkownica i porcelanowe flakony, szklane i kryształowe naczynia o różnorakich funkcjach. Specjalnie na potrzeby projektu przez Gabrielę Kowalską (studio Gabukow) przygotowana została instalacja „Czynnik Ludzki”, która niejako stawia otwarte pytanie o potrzebę i zasadność ręcznego, rzemieślniczego wytwarzania przedmiotów w XXI wieku.
Wrocław. Cisza
Kurator: Małgorzata Koralewska / Krzywy Komin / WrocLOVE Design
3-17 października, CRZ Krzywy Komin, ul. Dubois 33-35a / Wrocław
Wernisaż: 3 października, godz. 18:00