W trakcie 11 festiwalowych dni zaprezentowano 483 filmy, pochodzące z 44 krajów (w tym 228 filmów pełnometrażowych), spośród których 240 tytułów miało podczas festiwalu polskie premiery. Łącznie odbyły się 542 seanse. W festiwalu uczestniczyło ponad 111 tysięcy widzów.
Do Wrocławia przyjechało 157 reżyserów filmowych, aktorów, producentów, agentów sprzedaży i dystrybutorów filmowych z zagranicy, oraz 241 gości z branży polskiej. Gościem festiwalu był węgierski mistrz Béla Tarr – twórca legendarnego „Szatańskiego tanga” pokazał swój najnowszy, zapowiadany jako ostatni, film „Koń turyński” oraz poprowadził masterclass. Do Wrocławia przyjechał również najwybitniejszy przedstawiciel kinematografii koreańskiej, autor „Łuku i Samarytanki” Kim Ki-duk. Gośćmi festiwalu byli bohaterowie retrospektyw: wizjoner współczesnego kina, autor „Brazil i 12 małp” – Terry Gilliam, wielokrotnie nagradzany w Cannes twórca „Ludzkości” i „Flandrii” – Bruno Dumont, mistrzyni kina norweskiego Anja Breien, niemiecki reżyser filmów eksperymentalnych i kolekcjoner Werner Nekes oraz polski animator, malarz i performer Mariusz Wilczyński. Wydarzeniem była również wizyta Ashgara Farhadiego, twórcy „Rozstania”, zdobywcy Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale i filmu otwierającego tegoroczny MFF Nowe Horyzonty.
W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty spośród 14 filmów międzynarodowe Jury w składzie: Anocha Suwichakornpong, Denis Côté, Hugo Vieira da Silva, Frédéric Boyer, Mariusz Grzegorzek przyznało Grand Prix festiwalu oraz 20 000 euro filmowi „Attenberg” (Grecja 2010) w reżyserii Athiny Rachel Tsangari. Specjalne wyróżnienie Jury przyznało filmowi „Grabarz” (A sírásó, Węgry 2010) Sándora Kardosa. Nagrodę The International Film Guide otrzymał obraz „Ruchy Browna” (Brownian Movement, Holandia/Niemcy/Belgia 2010) w reżyserii Nanouki Leopold.
Po raz drugi w historii festiwalu krytycy filmowi, zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych przyznali prestiżową nagrodę FIPRESCI, którą otrzymał „Grabarz” Sándora Kardosa. W jury FIPRESCI zasiedli: Carmen Gray, Kira Taszman i Anita Piotrowska.
Festiwalowa publiczność najlepszym filmem ogłosiła debiut argentyńskiej reżyserki Pauli Markovitch „Nagroda” (El premio, Meksyk/Francja/Polska/Niemcy 2011) ze zdjęciami Wojciecha Staronia.
W międzynarodowym Konkursie Filmów o Sztuce międzynarodowe jury w składzie: Roee Rosen, Gaspard Kuentz, Cédric Dupire, Tomasz Budzyński, Werner Nekes przyznało nagrodę 10 000 euro filmowi „Arirang” (Korea Południowa 2011) autorstwa Kim Ki-Duka. Wyróżnienie Specjalne przypadło filmowi Pyuupiru 2001-2008 (Japonia 2010) w reżyserii Daishi Matsunagiego.
Filmy „Attenberg”, „Arirang”, „Grabarz” oraz „Nagroda” mają zagwarantowaną dystrybucję w Polsce.
W Konkursie Nowe Filmy Polskie, Wrocławską Nagrodę Filmową w wysokości 100 tysięcy złotych (60 tysięcy dla producenta, 40 tysięcy dla reżysera), ufundowaną przez prezydenta Wrocławia, decyzją jury, uhonorowano film Anki i Wilhelma Sasnal „Z daleka widok jest piękny”.
Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 40 tysięcy złotych za najlepszy debiut otrzymał Jan Komasa za „Salę samobójców”. Międzynarodowe Jury obradowało w składzie:Györgi Pálfi, Martin Blaney, Dimitri Eipides.
W konkursie Europejskie Debiuty Krótkometrażowe w kategorii animacja zwyciężył film „Jestem cały” (Jag är rund, Szwecja 2011); za najlepszy dokument festiwalowa publiczność uznała film „Szef” (Il Capo, Włochy 2010) Yuri Ancaraniego, a najwięcej głosów w kategorii fabuła zdobył „Uciekinier” (La Huida, Hiszpania 2009) Victora Carreya.
W konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe zwycięzców wybrała festiwalowa publiczność. Za najlepszą animację uznano „Drżące trąby” w reżyserii Natalii Brożyńskiej. Spośród filmów dokumentalnych wyróżniono „3 dni wolności” Łukasza Borowskiego, a film „Basia z Podlasia” w reżyserii Aleksandra Dembskiego zdobył tytuł najlepszej fabuły.
Podczas 11. MFF Nowe Horyzonty retrospektywy reżyserskie mieli: Terry Gilliam, Andrzej Munk, Jack Smith, Bruno Dumont, Mariusz Wilczyński, Werner Nekes. Festiwalowa publiczność mogła poznać współczesne oblicze kina norweskiego oraz twórczość wybitnej reżyserki Anji Breien. Pokazy odbyły się w ramach projektu „Norwegia bez granic”. W sekcji „Nocne szaleństwo” zaprezentowano przegląd kultowych midnight movies. Po raz pierwszy w Polsce pokazano japońskie kino różowe. Wielką popularnością cieszył się również przegląd czerwonych westernów.
Nie zabrakło licznych spotkań z reżyserami, krytykami i artystami, paneli dyskusyjnych i lekcji kina. We Wrocławiu odbyły się ważne wydarzenia branżowe – druga edycja Studia Nowe Horyzonty oraz Polsko-Norweskie Forum Koprodukcyjne.
Podczas 11. MFF Nowe Horyzonty nie zabrakło wydarzeń muzycznych. 29 lipca na Wyspie Słodowej trzy tysiące osób uczestniczyło w koncercie Nicka Cave’a i zespołu Grinderman. Codziennie w klubie festiwalowym w Muzeum Miejskim w Arsenale odbywały się koncerty zespołów oraz sety dj-ów. Na scenie T-Mobile Music zagrali między innymi: legenda amerykańskiego, niezależnego hip-hopu Anti-Pop Consortium i czołówka norweskiej sceny muzycznej – Jaga Jazzist, Susanne Sundfør, Supersilent.