Zbigniew Pilch – dyrygent
Soliści Chóru Filharmonii Wrocławskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Program:
W. A. Mozart – Uwertura do opery „Czarodziejski flet”
L. van Beethoven – Symfonia nr 1 C-dur op. 21
W. A. Mozart – Msza koronacyjna C-dur KV 317
W. A. Mozart – Sonata kościelna KV 329
W. A. Mozart – Ave Verum Corpus KV 618
Ten niezwykły koncert jest muzyczną rekonstrukcją mszy katolickiej, jaka byłaby mogła zabrzmieć w jednym z kościołów w okresie klasycyzmu. Według tradycji liturgicznej poszczególne części mszy – utworu muzycznego wykonywanego podczas nabożeństwa – nie były wykonywane w sposób ciągły, nie następowały bezpośrednio po sobie. Oryginalnie msza stanowiła oprawę muzyczną, a także była podstawą – ramami nabożeństwa. Wraz z innymi utworami (wybieranymi wg określonego klucza) części mszy były dopełnieniem praktyk liturgicznych. Podczas koncertu Msza koronacyjna C-dur Mozarta oraz inne dzieła zaprezentowane zostaną muzykologicznie i liturgicznie słusznie według zgodnej z regułami i tradycją kolejności – wg rytu liturgicznego Ordinarium Missae (czyli Introit – Uwertura, Symfonia – cz. I, Kyrie (Msza C-dur), Gloria (Msza C-dur), Graduał – Sonata kościelna itd.) Obecnie coraz częściej, poszukując prawdy historycznej, prezentowane są muzyczne rekonstrukcje (jedną z pierwszych takich prób było nagranie przez Paula McCreesha i jego zespół rekonstrukcji mszy koronacyjnej Andrei i Giovanniego Gabrielich). Koncepcja dzisiejszego koncertu opracowana została przez znakomitego dyrygenta – Zbigniewa Pilcha, który, zgodnie z historycznymi praktykami, orkiestrę prowadzi od skrzypiec.