Żydzi wciąż odnoszą się do tekstów Tory Pisanej i Ustnej, które od stuleci istnieją obok siebie. Obrazowo tłumaczy to rabin Samuel Rafael Hirsh, stwierdzając, że Tora Pisana jest jak notatka z wykładu. Jeśli nie zna się wykładu, notatka pozostaje niejasna. Obydwa teksty są komplementarne i należą do żydowskiej tradycji.
Odkrywanie tradycji związanych z czytaniem Tory stało się dla Miry Żelechower - Aleksiun inspiracją w życiu osobistym i w pracy twórczej, a prezentowane na wystawie obrazy są tego dowodem. Malarstwo jest jednym z narzędzi, dzięki któremu artystka w sposób indywidualny i twórczy komentuje kolejne rozdziały (parasze) Tory. Na cykl "Światło Midraszy" składają się 53 obrazy, tyle ile mniej więcej jest czytań paraszy w roku. Jednak obraz to nie jedyna adnotacja do wybranego fragmentu każdego rozdziału. Cytaty z Pięcioksięgu opatrzone są ponadto osobistą refleksją autorki w formie pisanego komentarza. I właśnie one wraz z malarstwem tworzą spójną całość. Są indywidualną interpretacją przekazu Tory - duchowymi i artystycznymi Midraszami. Artystka sama wskazuje nam drogę zrozumienia swoich prac: "sześć lat temu rozpoczęłam malowanie cyklu obrazów, którego założeniem było ubranie w malarską formę moich rozważań i komentarzy do kolejnych czytań Tory. Moje obrazy są próbą pokazania, co znajduję znaczącego w tych tekstach. Każdy może szukać w tej Księdze nowych znaczeń i zmieniać się w trakcie zgłębiania tekstu. Chodzi o to, by nie zanikało w nas zdumienie i ciekawość, by nie stać się skamieliną, jak nie jest skamienieliną ta Księga."
ŚWIATŁO MIDRASZY. Malowane Komentarze do Pięcioksięgu. Do 03 października 2010 - Pałac Królewski