Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Jerzy Tchórzewski 1928-1999

Wydarzenie trwa od 2009-12-14 do 2010-02-14
     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
10 rocznica śmierci wybitnego artysty jest okazją do zaprezentowania wszystkich prac znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. To największa i najbardziej reprezentatywna w kraju kolekcja dzieł tego malarza.

Składa się z 43 prac i daje możliwość prześledzenia drogi twórczej artysty i zmian, jakie dokonywały się w jego sztuce. Najwcześniejsza z pokazywanych prac pochodzi z 1949 roku, kiedy Tchórzewski był studentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i w swoich obrazach olejnych kreował baśniowe krainy, pełne fantastycznych roślin i zwierząt. Można zauważyć w pracach z tego okresu związki z tradycją romantyczną, późniejszym symbolizmem i surrealizmem. „Związki z nadrealizmem widać w wyborze akcesoriów i scenografii, w sposobie operowania przestrzenią, w budowaniu nierealnych obszarów. Natomiast to, co wypełnia wnętrza tych konstrukcji, co decyduje o ich istocie mniej ma wspólnego ze swobodą i grą wyobraźni typową dla zwolenników teorii Andre Bretona. Postawa Tchórzewskiego jest postawą romantyka, który kieruje się określonymi uczuciami i nie ulega przypadkowym doznaniom”. Druga połowa lat 50-tych to pogłębianie i rozwijanie przyjętego założenia, z tym artysta z subtelnego liryka oczarowanego pięknem rajskich ogrodów staje się twórcą ekspresyjnym, który z ognia, wody, kamienia i ziemi formuje nowe byty. Dawne faliste kształty zastępuje ostrymi i kolczastymi formami, zamiast stosowanych wcześniej stonowanych barw pojawiają się kontrasty czerwieni, czerni i złota. „Wszystko znajduje się w ruchu (…) na podobieństwo gejzerów tryskających w górę dziesiątkami strumieni”.

Lata 60-te przynoszą kolejne zmiany – malowane przez artystę figury zaczynają zlewać się z tłem: chropowata struktura zalewa wówczas całą powierzchnię płótna, wypełnia kontury kształtów.

Prace powstające na przełomie lat 70-tych i 80-tych są coraz bardziej monumentalne, składają się z wielu części. „Golgota” z 1985 roku, największy obraz Tchórzewskiego – skalą dorównuje średniowiecznym pentaptykom, a klimatem nawiązuje do 

romantycznych pejzaży. Jest w nim ta sama, co na początku, fascynacja tajemniczymi siłami przyrody, ten sam nastrój i ekspresja. Ostatnie prace z lat osiemdziesiątych powstały pod wpływem dramatycznych przeżyć osobistych. Wystawie towarzyszy album poświęcony artyście wydany przez Wydawnictwo Bosz. Zawiera reprodukcje jego prac ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu i kolekcji jego syna Krzysztofa Tchórzewskiego oraz teksty napisane przez przyjaciół malarza - między innymi Mariusza Hermansdorfera, Tadeusza Różewicza, Dorotę Folgę Januszewską – redaktorkę całego tomu.

Informacja na podstawie tekstu Mariusza Hermansdorfera zawartej w publikacji “Między ekspresją a metaforą”.


opr. aw



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 23 kwietnia 2024
Imieniny
Ilony, Jerzego, Wojciecha

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl