Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
W Ramach Ratowania

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Dzisiaj o godzinie 11.00 w ramach akcji ratowania dzieł sztuki do Muzeum Narodowego we Wrocławiu zostanie przekazanych 8 opraw dzieł sztuki współczesnej.

Oprawionych zostało 7 dzieł Marii Jaremy, która w tym roku obchodziłaby swoje 100. urodziny. Ostatnia rama ozdobiła dzieło Stanisława Osostowicza.

Wrocławskie Muzeum Narodowe posiada jedną z największych w Polsce kolekcji prac Marii Jaremy, składa się na nią 16 prac powstałych w okresie od lat 30-tych po lata 50-te XX wieku. Maria Jarema (1908 – 1958) związana była z „Grupą Krakowską”. Początkowo uprawiała głównie rzeźbę, podejmując awangardowe eksperymenty w konwencji abstrakcyjnej. W czasie wojny zwróciła się ku malarstwu. W technice gwaszu, tempery i akwareli malowała niewielkie kompozycje nawiązujące mimo deformacji do natury. Po 1950 łączyła temperę z techniką druku wypukłego zwaną monotypią, tworząc abstrakcyjne kompozycje pełne ekspresji, dynamiki i rytmu.

Akcja „W Ramach Ratowania” ruszyła w 2007 r. Jej celem jest profesjonalna oprawa dzieł sztuki nowoczesnej znajdujących się w zbiorach publicznych. Chodzi głównie o prace powstałe w okresie od lat 50-tych do 80-tych XX wieku czyli w czasach, kiedy artyści mieli kłopoty ze zdobyciem profesjonalnych materiałów plastycznych i często musieli korzystać z tych słabej jakości.

Dlatego właśnie prace z tego okresu, paradoksalnie bardziej niż prace z ubiegłego wieku, czy dwudziestolecia międzywojennego, wymagają ochrony. Stearynowe obrazy J. Maziarskiej, monotypie M. Jaremy, reliefy H. Stażewskiego, obrazy i tempery Strzemińskiego – to tylko przykłady niszczejących z upływem czasu dóbr kultury. - Jednym ze sposobów na powstrzymanie tego procesu jest profesjonalna oprawa. Bezrefleksyjne szkło z filtrami UV, bezkwasowe passepartout nasączone bakteriobójczymi odczynnikami to nie tylko element estetyzacji i ozdoby prac, lecz bezwzględna konieczność – mówi rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


Beata Sadowska



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 26 kwietnia 2024
Imieniny
Marii, Marzeny, Ryszarda

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl